Urpilainen Kuusankoskella: Suomella ei varaa keskitetyn ratkaisun kaatumiseen

SDP:n puheenjohtaja, valtiovarainministeri Jutta Urpilainen vaati sunnuntaina Kuusankoskella työmarkkinaosapuolia ponnistelemaan kaikin voimin keskitetyn palkkaratkaisun toteutumisen puolesta. Esimerkiksi metsäteollisuudessa työnantajat eivät ole vielä edes halunneet käynnistää virallisia neuvotteluja.

– Suomen talouden tulevaisuuden kannalta keskitetty ratkaisu on täysin olennainen. Sillä voidaan vahvistaa työllisyyttä valtiovarainministeriön arvion mukaan 20 000 työpaikalla. Saavutettu ratkaisu ei ole helppo työntekijöille, joten myös työnantajaliittojen toivoisi nyt ottavan neuvotteluprosessin tosissaan, Kuusankosken sosialidemokraattien 110-vuotisjuhlassa puhunut Urpilainen sanoi.

Urpilaisen mukaan keskitetty työmarkkinaratkaisu on keskeinen keino Suomelle parantaa vientiteollisuuden kilpailukykyä. Liian tiukat asenteet neuvottelupöydässä uhkaavat koko Suomen yhteistä etua.

– Suomen valttina on aina ollut sopimisen kulttuuri. Keskitetty työmarkkinaratkaisu tukee tätä kulttuuria ja vahvistaa vientiteollisuutemme mahdollisuuksia menestyä. Siksi malttia ja vastaantuloa tarvitaan tarvitaan kaikilta osapuolilta, Urpilainen sanoi.

– Toinen työmarkkinoiden luottamusta vähentävä tekijä ovat jatkuvat uutiset johtajien bonusten ja palkkojen suuruudesta samalla kun työntekijöitä on toisella kädellä irtisanottu. Ahneuden sijaan tarvitaan nyt kohtuutta myös yritysjohtajilta, Urpilainen sanoi