SDP:n tänään julkaisema raportti kertoo, miten avautuvat sotemarkkinat vaikuttavat yrityksiin ja niiden verosuunnitteluun. Tuloksista voidaan nähdä, että uudet sote-markkinat kiinnostavat kansainvälisiä pelureita, jotka karsivat kuluja aggressiivisella verosuunnittelulla. Näin ei voi olla - veronkierto on saatava kuriin! Lue koko raportti nettisivuiltamme! #veronkierto #verosuunnittelu #verot #politiikkasosialidemokraatit

Avautuvat sote-markkinat kiinnostavat kansainvälisiä pelureita, jotka karsivat kuluja aggressiivisella verosuunnittelulla, arvioi SDP:n eduskuntaryhmän tänään julkistettu raportti. – Hallituksen sote-kaavailut ovat johtaneet alan keskittymiseen. Niin sanottu valinnanvapausmalli johtaisi siihen, että muutamat kansainväliset konsernit kaappaisivat markkinat, jotka avautuvat ensi vuoden lopussa. Juuri tällaisiin yrityksiin verosuunnittelu on keskittynyt, kansanedustaja Timo Harakka sanoo.Sosialidemokraatit SDP

Maria Tolppanenshared tweet on Twitter

Suomessa tarvitaan laki kivun hoitamiseen. Surullista. Sen pitäisi kuulua joka lääkärin osaamisalueeseen. Mutta näin ei ole. Uskomatonta!

Nasima Razmyarshared image on Instagram

Olin tänään ihanan radio- ja nykyään tv-juontajan Tuija Pehkosen vieraana. Ensi lauantaina kuulet ajatuksiani tästä TTK kaudesta ja muistelen myös omiani muutaman vuoden takaa. 💃🏼nasimarazmyar

Jutta Urpilainenshared tweet on Twitter

Tärkeä päivä;ennakkoäänestys alkoi&Bengt Holmström puhui eduskunnassa.Tyylilleen uskollisena hän haastoi pohtimaan asioita eri näkökulmista.

Koulumaailma on jatkuvassa myllerryksessä. Kansanedustajat Joona Räsänen, Eeva-Johanna Eloranta, Merja Mäkisalo-Ropponen, Jukka Gustafsson, Krista Kiuru, Sanna Marin ja Ilkka Kantola kertovat kahdella lauseella mikä kouluissa on hyvin, missä mennään mönkään ja mitä pitää laittaa kuntoon. Katso terveiset, tykkää ja jaa eteenpäin, jos koulutus on sinulle sydämen asia!Sosialidemokraatit SDP

Miapetra Kumpula-Natrishared image on Instagram

Olen ollut ehdokkaana 15 kertaa ja ajattelin tän menevän rutiinilla. Mutta voi, kun aamun eka puhelu tuli Vaasasta ja soittaja sanoi menevänsä #äänestä'mään! Meni melkein jalat alta ja oli ihana jutella! Yhtä jännittävää ja yhtä nöyrä olo kuin aiemminkin. Jokainen ääni on joka kerta uusi. Ja kunnioitan luottamusta, sillä jokainen ääni on henkilökohtainen ja uniikki. #demokratia #äänestäminen #kuntavaalit2017 I ❤️#Vaasa #Vasa #ennakkoäänestys alkoi siis tänään! Henkkarit mukaan ja äänestämään! Lopsis!miapetrakumpula

Milloin hallitus aikoo tarttua toimeen perhevapaiden uudistamiseksi, kysyvät entiset perheministerimme Susanna Huovinen, Maria Guzenina ja Tuula Haatainen. Uudistamisen tarpeesta on laaja yhteisymmärrys. Oma mallimme tarjoaa joustavampaa arkea perheille. Jos kannatat joustavuutta perhevapaisiin, jaa viesti eteenpäin.Sosialidemokraatit SDP

Antti Lindtmanshared tweet on Twitter

Voisiko Holmströmin puheen yksityisen ja julkisen sektorin rooleista kiteyttää niin, että yhteiskuntaa ei pidä yrittää johtaa kuin yritystä.

Eero Heinäluomashared tweet on Twitter

Bengt Holmströmillä todella vakuuttava ja ajatuksia herättävä esiintyminen eduskunnassa. Julkisen ja yksityisen raja. Soteen hyvät ohjeet.

Ulkopolitiikan ”uusi alku”

Muistelemme varmaan monet kaiholla aikaa, jolloin Suomi nähtiin ulkopoliittisesti sovittelevana, kansainvälisyyttä arvostavana, luotettavana ja pitkäjänteisenä toimijana. Aikaa, jolloin Suomi oli maailmalla toimiessaan niin sanotusti kokoaan suurempi. Todellisuudessa aikaa tästä maailmasta on vain muutamia kuukausia, mutta niiden aikana nykyisen hallituksen tekemät uudet linjaukset tulevat vaikuttamaan kaikessa kansainvälisessä toiminnassa vuosia tästä eteenpäin. Hämmennystä ja epävarmuutta on aiheutettu toimijoille sekä kotimaassa että ulkomailla eikä tilanne ole jäänyt huomaamatta myöskään kansainväliseltä medialta.

Ulkopolitiikkaan liittyen huolestuttavia olivat ulostulot Ahvenanmaan asemasta puolustuksessa ja kansainvälisen Ottawan miinasopimuksesta kyseenalaistaminen. Keskustelu ja päätös kieltää Venäjän edustajien osallistumisesta ETYJ kokoukseen vedoten EU:n politiikkaan on kaukana siitä maailmasta, jolloin Suomi koettiin puolueettomana areenana vaikeidenkin asioiden keskustelulle. Toimiminen EU:ssa on aina taiteilua kansallisten intressien kanssa, mutta nyt kielenkäyttö sisäpoliittisten syiden vuoksi on tiukentunut. Eikä riitä, että Euroopassa Suomeen suhtaudutaan varauksellisesti ja Venäjän suuntaan ovat välit huonontuneet. Nyt samaa on tehty myös Ruotsin suuntaan syyttämällä naapurimaata turvapaikkahakijoiden tilanteessa.

YK ja monet kansainväliset järjestöt ovat olleet tärkeitä Suomelle. Nyt leikkaukset niin monenkeskisestä yhteistyöstä, humanitaarisesta avusta, lasten koulutuksesta kuin naisten tasa-arvotyöstä vievät pohjan monelta hankkeelta. Samoin käy kansalaisjärjestöjen toiminnan leikkausten vuoksi, joita myös tehdään ilman kunnollista valmistelua ja vailla arviota vaikutuksista. Joiltakin viedään rahoitusta jo kuluvan vuoden osalta. Yksi tällainen järjestö on Finnwatch, joka selvittää suomalaisten yritysten toimintaa ihmisoikeus- ja ympäristökysymysten osalta maailmalla. On muistettava, että Suomi on saanut apua sodan jälkeen esimerkiksi UNICEF:n kautta ja Maailman pankin rahoitusta vielä 70-luvulla. Nyt on meidän vuoromme antaa apua muille.

Ulkopolitiikan eräänä voimavarana on ollut rauhantyö, joka on saanut tunnustusta maailmalla neuvottelijoiden taidoista. Nyt myös rauhantyö on leikkausten kohteena. Rauhanturvaajien määrän lasku alle sataan romuttaa järjestelmää kotimaassa sekä asemaamme YK:n operaatioissa.

Nähtäväksi jää, tuleeko vain hallituspuolueiden jäsenistä koostuvalta eduskunnan puhemiesneuvostolta tukea esityksellemme, että eduskunta kävisi ajankohtaiskeskutelun kansainvälisyydestä ja rasismin vastaisuudessa. Valitettavasti kaikkien puolueiden rasismin vastainen kannanotto ei edennyt.

Näin maailmaa muutetaan, mutta mihin suuntaan. Vai onko tämäkin hallituksen linja ”sitä saa mitä tilaa”, kuten erään puolueen siellä sisällä.

Sirpa Paatero, kansanedustaja