Syyspiirikokous 24.10 – Tutustu Pj ehdokkaisiin

Kaakkois-Suomen Sosialidemokraatit ry:n syyspiirikokous pidetään Lappeenrannassa hotelli Lappeessa lauantaina 24.10. klo 10.00 alkaen. Syyspiirikokouksessa päätetään mm. toiminnan linjoista seuraavalle vuodelle ja valitaan piirin puheenjohtajisto sekä piirihallitus tulevalle kaksivuotiskaudelle.

Kaakkois-Suomen Sosialidemokraatit ry:n puheenjohtajuutta ovat tavoittelemassa kotkalainen Nina Brask sekä Teemu Hirvonen Savonlinnasta. Puheenjohtajaehdokkaisiin pääsette tutustumaan alla:

Nina 1b                   teemu

NINA BRASK 43v, Kotka

TEEMU HIRVONEN 31v, Savonlinna

Perhe: avoliitossa, avopuoliso Tuomo, 2 omaa poikaa (Veeti 11v ja Ville 16v)

Ammatti / työ: kuntohoitajana Carean apuvälinekeskuksessa, toinen ammatti on sihteeri

Harrastukset: kuntonyrkkeily, geokätköily, ulkoilu westie-uros Cessun kanssa.

Luottamustoimet: Kotkan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, Karhulan työväenyhdistyksen johtokunnan jäsen. Aiemmat luottamustoimet: perusjärjestötyö vuodesta 2002 alkaen, Sd Kotkan valtuustoryhmän puheenjohtaja, lasten- ja nuorten lautakunnan varapuheenjohtaja, teknisen lautakunnan jäsen. Kotka-Kymi seurakuntayhtymän luottamustoimet sekä Karhulan Urheilijoiden puheenjohtaja.

Koulutus: Kuntaliiton ja FCG:n Kuntapuheenjohtaja koulutus = sertifioitu kuntapuheenjohtaja (2014-2015)

Perhe: avopuoliso Anni, puolitoistavuotias tyttäremme Emma ja kolme islanninlammaskoiraa Onni, Neeka ja Nuura.

Ammatti/ työ: Työkseni teen yhteiskuntavaikuttamista sekä opiskelen yhteiskuntapolitiikkaa Itä-Suomen yliopistossa, eli jonkin sortin pätkätyöläisenä minua voinee pitää.

Harrastukset: Harrastan sillä vähäisellä vapaa-ajalla mikä tavallisen perhe-elämän jälkeen jää liikuntaa, lukemista sekä metsätöitä.

Luottamustoimet: Savonlinnan kaupunginhallituksen 1.varapuheenjohtajan sekä kaupunginvaltuutetun tehtävät. Olen myös toista kautta Etelä-Savon maakuntahallituksen 1.varapuheenjohtaja, sekä Etelä-Savon maakunnan yhteistyöryhmän puheenjohtajana. Toimin myös Sdp:n puoluevaltuuston 1.varapuheenjohtajana, edellisen kauden olin myös puoluehallituksen pöydän äärellä, mutta silloin puoluehallituksen jäsenenä.

Mikä sai sinut tavoittelemaan piirin puheenjohtajuutta?

Tavoitteena kehittyä taitavaksi politiikan moni-osaajaksi ja kehittää kuntien toimintaympäristöä poliittisesti. Kuntien tulevaisuus on muuttuva (kuntarakenne ja SOTE), demokratian kehittäminen ja avoin vuorovaikutus sekä kuntajohtaminen kiinnostaa. Piiriorganisaatio on väline, jolla muutamme ympäristöä tasa-arvoisemmaksi ja oikeudenmukaisemmaksi

Mikä sai sinut tavoittelemaan piirin puheenjohtajuutta?

Runsaat pyynnöt ja kehotukset tarttua tähän haasteeseen olivat se joka sai minut tarjoamaan omaan panostani piirin puheenjohtajan vastuulliseen tehtävään. Kaakkois-Suomi, kuin koko sosialidemokraattinen työväenliike kaipaa poliittisen linjan kirkastamista ja ennen kaikkea rohkeutta tuoda ihmisille jälleen näkyväksi miksi sosialidemokratia on paras ja oikeudenmukaisin tapa kehittää yhteiskuntaa. Koen että laaja kokemukseni kohtalaisen nuoresta iästäni huolimatta ja koeteltu poliittinen osaamiseni toisi lisäarvoa piirihallituksen toimintaan myös puheenjohtajan tehtävässä.

Tärkeimmät asiat, joita tulisi jatkossa piirissä kehittää niin järjestön kuin politiikan näkökulmasta?

Piiri– piirin kehittäminen on kaikkien tehtävä, yhteistyössä. Tarkoittaa jalkautumista piirin alueelle, sosialidemokraattisempi piiri. Kuntalaisille tutuksi kampanja. Vuorovaikutuksen ja viestinnän tehostaminen. Piirin työntekijöiden työhyvinvointi ja työn kehittäminen, yhteistyössä.

Järjestöt: jäsenistön kuulemisen parantaminen, jäsenhankinta. Linkit / yhteyshenkilöt piiriin – järjestöihin.

Politiikka: selkeät kannanotot, oma sosialidemokraattinen näkökulma, jota voidaan noudattaa piirin toiminnassa, sitä kautta perusjärjestöissä ja kuntapolitiikassa – omilla painotuksilla. Ollaan rehellisesti jotain mieltä ja parannetaan viestintää sekä annetaan selkeät perustelut ”kentälle”. Tämä toiminta tulisi lähteä valtakunnan tasolta ja piirimme kansanedustajilla on merkittävä rooli jalkauttaa päätöksiä. Kansanedustajat tuodaan mahdollisuuksien mukaan lähemmäksi piirin toimintaa.

Suurimmalla piirijärjestöllä on painoarvoa ja sitä tulee myös hyödyntää. Tulevat kuntavaalit ovat käännekohta kunnissa, kuntien hallinnoissa. Tähtäimenä tulee olla sosialidemokraattinen vaalivoitto koko piirin alueella.

Tulen tekemään parhaani, jotta olen sanani mittainen nainen. Tulen myös toimimaan yhteistyössä ja edistämään yhteistä piiriä.

SDP:n tulee ottaa paikkansa kansakuntaa kokoavana voimana ja näyttää että on olemassa oikeudenmukaisempi vaihtoehto kuin se politiikka jota oikeisto meille suomalaisille tarjoilee. Keskeistä on sen oikeistolaisen talouspolitiikan ylivallan murtaminen, joka on vallannut suomalaisen yhteiskunnallisen keskustelun. Tässä me demarit olemme epäonnistuneet ja sen tulokset ovat nähtävillä heikossa vaalimenestyksessä.

Piirin toimii kokoavana voimana alueella puolueosastojen, kunnallispoliitikkojen, vaalipiirin kansanedustajien ja puolueen yhteisten linjausten välillä. Sosialidemokratia pitää tehdä näkyväksi ja tahtotilamme selkeäksi. Politiikan jalkauttaminen ei onnistu mikäli järjestötaso ei toimi. Eri puolueosastojen hyvien ja toimiviksi osoittautuneiden toimintatapojen levittäminen on välttämätöntä. Piiri voi koordinoida tapahtumia ja tarjota toimintamalleja, esimerkiksi syksyllä järjestettyjen ”Kättä päälle”-tapahtumista saatujen kokemusten mukaan.

Kunnallisvaalit ovat keskeinen lähiajan prioriteetti. Piirin tulee tukea osastoja ja kunnallisjärjestöjä ehdokashankinnassa ja kunnallispolitiikan ”loppukirissä” ennen vaaleja. Tämä työ on välttämätöntä aloittaa välittömästi. Yskivästä järjestökoneistosta on viritettävä 2010-luvun työkalu. Yhteistyötä ammattiyhdistysliikkeen ja kansalaisjärjestöjen välillä on kehitettävä.

Me sosialidemokraatit tarvitsemme rohkeutta tehdä politiikkaa, uskallusta tuoda esille uusia ideoita, vahvaa itsetuntoa epäonnistumisten kohdatessa, kykyä kuunnella sekä keskustella ihmisten kanssa, keskinäistä luottamusta ja yhteistä innostumista.