Piirikokouksen julkilausuma ja valinnat

TYÖVOIMAPALVELUT KUNTOON

Kaakkois-Suomen Sosialidemokraatit kantavat huolta alueemme rakennemuutoksen seurauksista sekä työvoimapalveluiden saatavuudesta. Kaakkois-Suomen alueella, Etelä-Savo mukaan lukien oli syyskuun lopussa jo yli 26000 työtöntä työnhakijaa, joista yli 7200 yli vuoden työttöminä olleita. Pitkäaikaistyöttömien määrän kasvaminen saattaa rasittaa kuntia KELAn sakkomaksujen muodossa, mutta ennen kaikkea se on rasite yksilötasolla. Työttömyyden hoito ei saa olla alueellamme toissijainen asia. Alueen elinvoimaisuus nousee vain panostamalla nopeaan työllistymiseen.

KUNTIEN TALOUSTALKOOT EI VAIN VERONMAKSAJIEN HARTEILLE

Kuluva syksy on näyttänyt todellisen kuvan kuntien taloudellisesta ahdingosta. Monilta osin kunnat ovat joutuneet turvautumaan veronkorotuksiin, henkilöstön lomautuksiin sekä taksojen nostamiseen. Kaakkois-Suomen Sosialidemokraatit vaativat, että haastavan kuntatalouden keskellä tarkastellaan kriittisesti myös kuntien toimintaa ja rakenteita. Tässä ajassa ei voi olla hyväksyttävää, että kunnat ohjaavat veronmaksajien euroja veroparatiiseihin ostamalla palveluja yksityisiltä voittoa tavoittelevilta yhtiöiltä. Yksityinen palvelun tuottaja voi olla kunnalle kumppani, mutta markkinoiden ehdoille peruspalveluja ei pidä päästä. Kuntien hankinnoissa on otettava huomioon alueen työllisyysvaikutukset, työehtosopimusten noudattaminen sekä ennen kaikkea palvelujen laatu. Kuntalaiset ansaitsevat veroeuroilleen vastineeksi laadukkaat palvelut.

KOHTI EU-VAALEJA

Kaakkois-Suomen Sosialidemokraatit ottavat ilolla vastaan Riitta Myllerin ilmoittautumisen EU-vaalikilpaan. Piirikokousväki pitää tärkeänä sitä, että Itä-Suomessa on ehdokas, joka ymmärtää alueemme haasteet ja pitää niitä keskustelussa esillä. Sosialidemokraatit ovat valmiita päättämään, tekemään ja vastaamaan ihmisten hyvinvoinnista, niin kunta, valtio, kuin EU-tasolla

Kaakkois-Suomen Sosialidemokraatit ry:n puheenjohtajaksi piirikokous valitsi 36-vuotiaan Satu Taavitsaisen Mikkelistä. 1. varapuheenjohtajaksi valittiin Carita Wegelius Lappeenrannasta ja 2. varapuheenjohtajaksi Juha Sutinen Kouvolasta.

Piirihallitukseen valittiin: Nina Peltonen Haminasta, Matti Heikkilä Kotkasta, Vesa Piitulainen Luumäeltä,  Timo Mykrä Imatralta, Sari Melkko Kouvolasta, Anne Tuoma Kouvolasta, Jarmo Linnamurto Savonlinnasta, Alpo Salo Pieksämäeltä, Eija Stenberg Punkaharjulta sekä Pirkko Rahikainen Mikkelistä.