Palvelut ensin – EI yksityistämiselle

SDP Etelä-Savon Heinävedellä pidetyn syyspiirikokouksen kannanotto:

Palvelut ensin – EI yksityistämiselle

Kunnallisvaaleissa ratkaistaan kansalaisten peruspalvelujen tulevaisuus.
Sosialidemokraattien mielestä laadukkaat ja kaikkien saatavilla olevat palvelut turvataan parhaiten kuntien omana työnä. Sanomme jyrkästi ei erityisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen yksityistämiselle.

Sosiaali- ja terveyspalveluihin pääsy riittävän nopeasti ei saa olla kiinni lompakon paksuudesta tai asuinpaikasta. Sosialidemokraatit tähdentävät, että peruspalveluissa ennakoivasti käytetty euro säästää pitemmällä aikavälillä kustannuksia.

Sosialidemokraatit kannattavat vahvoihin peruskuntiin perustuvaa palvelujen järjestämismallia. Keskustan ja Perussuomalaisten ajama maakuntamalli tarkoittaisi Etelä-Savossakin päätösvallan ja palvelujen siirtymistä pois kunnista. Tällaiseen keskittämiseen ei tule suostua.

Uusien valtuutettujen tulee välittömästi tarttua kuntien elinvoimaisuuden vahvistamiseen palvelujen turvaamisen lisäksi. Yritysten toimintaedellytyksiä edistämällä lisätään kestävällä tavalla työpaikkoja ja verotuloja.

Sosialidemokraattiset valtuutetut sitoutuvat SDP:n pitkäaikaisen, nyt toteutuvan tavoitteen, nuorten yhteiskuntatakuun toteuttamiseen kaikissa kunnissa. Jokaiselle nuorelle tarjotaan työ-, harjoittelu- tai koulutuspaikka. Tämän varmistamiseksi tarvitaan kuntien aloitteellisuutta ja toimenpiteitä. Myös elinkeinoelämän vahvaa kumppanuutta tarvitaan.

Kuntien on oltava mallityönantajia eli noudatettava hyvää työnantajapolitiikkaa. Kuntien on edellytettävä yhteiskuntavastuuta myös kaikilta niiltä toimijoilta, joilta ne ostavat palveluja. Kunnissa on oltava riittävästi hankintaosaamista, jonka avulla tarjouspyynnöt kyetään muotoilemaan niin, että paikallisilla tarjoajilla on myös käytännössä mahdollisuus saada palveluja tuotettavakseen. Näin raha jää hyödyttämään paikallistaloutta. Veroparatiisien vastaista kamppailua on jatkettava.

SDP Etelä-Savo ry:n piirihallituksen puheenjohtajina jatkavat kaksivuotista toimikauttaan edelleen pj Satu Taavitsainen, Mikkeli, 1. vpj Jarmo Linnamurto, Savonlinna ja 2. vpj Alpo Salo, Pieksämäki. Piirihallituksen jäseniksi valittiin vuodelle 2013 Hannu Haapanen, Mikkeli, Matti Hakulinen, Juva, Outi Hokkanen, Mikkeli, Sari Juutilainen (uusi), Joroinen, Mauri Kietäväinen (uusi), Pieksämäki, Olli-Pekka Kristiansson, Savonlinna, Timo Kuoksa, Mäntyharju, Raine Lehkonen (uusi), Mikkeli, Seija Rautiainen (uusi), Rantasalmi ja Merja Toijonen, Mikkeli.