Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu. #opiskelija #huoltajakorotus #perhe #puoliväliriihi #silmänkääntötemppusosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu.Sosialidemokraatit SDP

Timo Harakkashared tweet on Twitter

SOS jakaa lisää menoja ja ministerinsalkkuja ja tekee *seuraavalle* hallitukselle miljardileikkauksia. Tulkaa pois,Suomi ansaitsee parempaa.

Antti Rinneshared tweet on Twitter

Hallitus jää kauas työllisyystavoitteestaan. Illan uutinen: Kolme uutta ministeriä. Lopputulos on työllisyyden suhteen pettymys.

Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Miljardi Soten tietojärjestelmiin on hyvä sijoitus, jos se käytetään uusin avoimiin järjestelmiin - ei upoteta rahoja vanhaan eli Apottiin.

Maria Guzeninashared image on Instagram

#suomi100 näyttely avattu Euroopan neuvoston yleiskokouksessa Strasbourgissa! Sataan vuoteen mahtuu paikoin vaikeaakin historiaa, mutta eteenpäin on menty. Tehdään seuraavista sadasta vieläkin hienompi menestystarina.maria_guzenina

Suomen rahapajan juhlarahoissa siis kuvataan mm. sisällissodan teloitusta ja Välimereen hukkunutta pakolaislasta. Todella mauton farssi.

- Kansalaissodan teloituksia kuvaava Suomen itsenäisyyden juhlaraha on vastenmielinen ja täydellinen rimanalitus Suomen rahapajalta. Juhlarahan painaminen osoittaa täydellistä harkintakyvyn pettämistä niiltä tahoilta, jotka ovat vastuussa rahan suunnittelusta, sanoo SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen.Sosialidemokraatit SDP

Naiset ja Tasa-arvo seminaari 18.10.

Naiset

Kaakkois-Suomen Demarinaiset järjestivät syyspiirikokouksensa yhteydessä 18.10. Kouvolassa Naiset ja Tasa-arvo -seminaarin jonka alustajina toimivat Liisa Jaakonsaari sekä Pentti Arajärvi. Seminaarissa oli runsaslukuinen osallistujajoukko ja keskustelussa esiin nousivat mm. tasa-arvo työelämässä, koulutus sekä varhaiskasvatus.

Seminaarin jälkeen Kaakkois-Suomen Demarinaiset ottivat syyskokouksessaan kantaa keskustelussa esiinnousseisiin kysymyksiin:

NAISET JA TASA-ARVO

Kaakkois-Suomen demarinaisten piirikokous kantaa huolta naisista tasa-arvon tiellä. Vaikka meillä on ollut nainen sekä presidenttinä että pääministerinä, todellinen tasa-arvo naisten ja miesten välillä ei ole toteutunut.

Työelämässä naisen euro tulee täyteen lokakuun lopussa. Naiset työskentelevät miehiä useammin pienipalkkaisilla palvelualoilla, heillä on miehiä enemmän määräaikaisia työsuhteita ja pätkätöitä. Naisia on miehiä harvemmin johtajina, ja yleensä alemman tason johtajatehtävissä.  Sen sijaan he toimivat useammin iäkkäiden vanhempiensa tai vammaisten lastensa omaishoitajina joustaen työelämässä. Nämä seikat vaikuttavat siihen, että eläkkeellä naisen euro on vieläkin pienempi miehiin verrattuna kuin työelämässä.

Vuonna 1962 hyväksytty periaate samapalkkaisuudesta ei toteudu vieläkään, reilun 50 vuoden jälkeen. Ohjelma päättyi tänä vuonna, eikä Juha Sipilän hallitus ole jatkanut sitä. Ei vaikka se on velvoite useammalta eri taholta, niin maailmanlaajuisesti kuin valtakunnallisesti.

Hallituksen suunnittelema lasten subjektiivisen päivähoidon rajaaminen 20 viikkotuntiin iskee kipeästi lapsiperheisiin. Tarveharkinta pidemmästä hoitoajasta lisää turhaa byrokratiaa ja perheen näyttövelvoitetta. Kun samaan aikaan suunnitellaan päivähoitomaksujen nostoja, monella äidillä on miettimisen paikka siinä, miten mielekästä ja taloudellisesti kannattavaa on mennä töihin.

Kaakkois-Suomen demarinaisten mielestä hallituksen tulee perua pikaisesti päätös subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamisesta. Demarinaiset edellyttää SDP:n säilyttävän nykyisen mallin omassa varjobudjetissaan.

Tasa-arvoistumisen lähti käyntiin 1864, kun nainen täytettyään 25 vuotta vapautui isänsä holhouksesta tullen täysivaltaseksi. Nainen sai myös jo 1906 äänioikeuden ja seuraavana vuonna 19 naista valittiin eduskuntaan. Ensi vuonna on Suomen ensimmäisen naisministerin, Miina Sillanpään syntymän 150-vuotisjuhlavuosi. 1981 nainen sai oikeuden päättää sukunimestään avioituessaan.

Paljon on saavutettu 150 vuodessa, Suomi on maailman toiseksi tasa-arvoisin maa. Mutta paljon on edelleen tehtävä. Suomessa on viranomaisia, jotka valvovat tasa-arvon toteutumista. On myös tasa-arvolaki. Rohkeat naiset ovat olleet tiennäyttäjiä. Toivottavasti emme astu ajassa taaksepäin, vaan saavutamme tavoitteemme. Tasa-arvoinen yhteiskunta on myös ihmisoikeuskysymys.

Sari Melkko ,puheenjohtaja

Virpi Torniainen, varapuheenjohtaja