Kaakosta kova kolmikko ehdolla puolueen johtotehtäviin – ”SDP on se muutosvoima, jota Suomi tarvitsee juuri nyt”

Ajankohtaista, Yleinen 15:19

Kaakkois-Suomen Sosialidemokraatit ry:n puoluekokousryhmä asetti osaavan kolmikon ehdolle SDP:n johtopaikoille. Puoluevaltuuston puheenjohtajaksi ryhmä esittää kansanedustaja Sirpa Paateroa Kotkasta. Puolueen varapuheenjohtajaksi Kaakkois-Suomesta ehdolla on piirin puheenjohtaja Teemu Hirvonen. Puoluehallitukseen osaamista tarjotaan Imatralta, ehdokkaaksi asetettiin terästehtaan pääluottamusmies Niina Malm.

52-vuotias Paatero on kolmannen kauden kansanedustaja. Hän on toiminut aiemmin puoluehallituksen jäsenenä, eduskuntaryhmän varapuheenjohtajana sekä piirin puheenjohtajana. Tällä hetkellä Paatero toimii eduskuntatyön lisäksi muun muassa kuntaliiton puheenjohtajana, Kotkan kaupungin valtuutettuna sekä maakuntavaltuuston varapuheenjohtajana. Kahden aikuisen tyttären äiti ja puoliso on myös liikunnan ja Nuorten kotkien toiminnan parissa tuttu kasvo.

– Olen syntynyt sosialidemokraattiseen perheeseen, jossa puolueaktiiveja on ollut jo useammassa sukupolvessa. Olen saanut elää tasa-arvon ja solidaarisuuden käytännön arvomaailmassa niin kotipihalla, leireillä kuin muuallakin, Paatero kertoo.

Sosialidemokratia aatteena on edustanut minulle jo vuosien ajan kutsumusta.

Piirin puheenjohtaja, puoleen varapuheenjohtajaksi ehdolle asetettu 32-vuotias Teemu Hirvonen on toisen kauden kaupunginvaltuutettu Savonlinnassa. Hän toimii tällä hetkellä varapuheenjohtajana SDP:n puoluevaltuustossa, Savonlinnan kaupunginhallituksessa sekä maakuntahallituksessa. Hirvonen toimii kiinteistöalan yrityksessä toimitusjohtajana ja on 2-vuotiaan Emman isä ja tuore aviopuoliso.

– Sosialidemokratia aatteena on edustanut minulle jo vuosien ajan kutsumusta. Politiikan olen mieltänyt aina ihmisten palvelemiseksi. Olen saanut seurata kutsumustani ja palvella kanssaihmisiäni toimimalla politiikan parissa jo yli kymmenen vuoden ajan, Hirvonen sanoo.

Puoluehallitukseen ehdolla oleva Niina Malm on 34-vuotias kahden lapsen äiti ja puoliso sekä monipuolinen järjestöaktiivi. Malm toimii Imatran Ovakon terästehtaan pääluottamusmiehenä, kaupunginvaltuutettuna sekä kaupunginhallituksen jäsenenä. Hän on Imatran Sosialidemokraattien puheenjohtaja sekä Metalliliiton liittovaltuuston jäsen. Vaativilta luottamustehtäviltä jää aikaa myös luonnossa liikkumiselle.

– Olen sosialidemokraatti, sillä työ on parasta sosiaaliturvaa. Olen maailman kansalainen, jolle on jo kotikasvatuksessa iskostunut solidaarisuus, pienemmän puolustaminen ja se, että kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita, Malm kertoo.

Puolueen johtoon pyrkivien puheissa ovat vahvasti tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen, SDP:n rooli lähellä ihmisten arkea sekä vaalivoitto 2019. Kun maailma ympärillä muuttuu vääjäämättä ja kiihtyvää vauhtia SDP ei voi olla sivusta seuraaja tai jämähtää paikoilleen.

–Yhteiskunnan haasteissa on varauduttava työn muutokseen, tasa-arvosta kiinni pitämiseen, sivistyksen ja koulutuksen vahvistamiseen. Myös maailmanlaajuisen ilmastonmuutoksen ja kaupungistumisen vaikutukset vaativat meitä valmistelemaan omat selkeät näkemykset siitä, millaisessa maailmassa haluamme elää tulevaisuudessa, Paatero linjaa

– SDP:n puoluejohdolla on merkittävä vastuu, sillä sen pitää olla valmis viemään liikkeemme takaisin Suomen uudistajaksi. Tästä syystä myös puoluejohdon pitää pystyä parhaimpaansa ja hyödynnettävä ennakkoluulottomasti eri taustoista tulevien ja erilaisella osaamisella varustettujen ihmisten vahvuudet. Puoluejohdon on uskaltauduttava avoimeen kriittiseen keskusteluun ja liikkeen sisälle on luotava rakentavan keskustelun mahdollistava ja salliva ilmapiiri, Hirvonen jatkaa.